Wednesday, March 4, 2009

Apa yang harus saya lakukan?

Sebagai seorang guru yang telah lama berkecimpung dalam dunia pendidikan, pertanyaan yang sering bermain di minda saya ialah "Apa yang telah saya lakukan untuk anak muridku sepanjang hidupku sebagai guru?"
Sebelum itu, biarlah saya menceritakan serba ringkas tentang sejarah perkhidmatanku. Saya mula bertugas pada tahun 1999, Julai di sebuah sekolah rendah di Ranau iaitu SK Muakab, kemudian pada awal tahun 2000 saya bertukar pula ke SK Tungou. Hmm, rupanya bukan mudah membiasakan diri pada suasana baru. Di sini saya agak lama lebih kurang 5 tahun kemudian saya melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaysia Sabah. Tamat pengajian saya dipostingkan di sebuah sekolah di daerah kecil Tamparuli iaitu SMK Sungai Damit. Masa tu saya ingat lagi saya telah dihantar oleh gemulah ayah saya melapor diri dan pengetua masa tu ialah Encik Suid Hanapi.
Sekarang, ya sekarang saya masih bertanya soalan keramat yang sama. Apakah sumbanganku pada anak muridku dulu dan sekarang.

No comments:

Post a Comment