Wednesday, March 11, 2009

Midterm di US: Aduhai anak muridku, ke manakah kalian?

Sepanjang minggu ini saya dan rakan-rakan di sekolah agak sibuk melaksanakan ujian berpusat di sekolah. Niat di hati saya ialah menyiapkan semua urusan di sekolah "menanda, memberikan markah, menyediakan keputusan" sebelum bercuti minggu hadapan. Hari ini, Khamis, telah siap ditanda kertas PJ untuk dua buah kelas, manakala kertas Agama masing-masing tingkatan 1 dan dua untuk empat buah kelas belum selesai ditanda. Sempat saya melirik dan membaca beberapa helai kertas jawapan mereka, dan arg, ada di kalangan mereka yang BOLEH menjawab dengan jelas, dan tidak kurang ada di kalangan mereka yang pada hemat saya seolah-olah tidak mengulangkaji. Contohnya, soalan meminta calon menyatakan apakah pengertian hidayah dari segi bahasa. Jawapan yang tak ingin dibaca ialah memperoleh hidayah Allah SWT. Tipu jika saya tak kecewa dengan jawapan murid ini. Nasib baik tak hancur hati saya dibuatnya. Sekurang-kurangnya saya harus ingat pepatah Melayu yang bermaksud dalam setandan pisang pasti ada yang tak boleh dimakan. Begitulah ibaratnya manusia, mereka tidak sama daya pengamatan dan penaakulan semasa belajar. Sejarah juga mengajar kita hanya sedikit bilangan orang yang mahu menerima kebenaran di zaman Nabi dan Rasul. Ini hanyalah pengulangan kisah, terjadi pada latar masa dan tempat yang berbeda. "Aduhai midterm, (kalau di universiti)..anak muridku di manakah kalian." Saya amat bimbang dengan jumlah kamu yang ramai dan tidak tahu pula.

2 comments: