Sunday, March 1, 2009

Deman panas di Kaingaran

Sepanjang hidup saya, inilah kali pertama saya dilanda demam panas yang teruk selepas melaluinya kali terakhir semasa usia tujuh tahun. Perasaan masa tu Tuhan sahaja yang tahu, sangat memeritkan tubuh dan menyakitkan tempurung kepala. Seolah-olah diserang Tsunami layaknya. Saya cuba mengingat apa yang telah menyebabkan penyakit ini datang menyerang di kala emosi dan minda ku berada benar-benar di telapak kakiku. Akhirnya saya akur, selain daripada terkena hujan Ahad lalu, minum air kelapa yang telah diembunkan dan dihujani semalaman di depan rumah penginapan ini merupakan faktor penolak ia terjadi.
Inilah cerita pendekku yang ingin saya kongsikan setelah lama menyimpan azam untuk menulis
walau hanya sebuah kisah dalam seminggu. Demam ini menyerang diriku yang ceria selalu pada Rabu, 25 Febuari baru-baru ini. Pagi tersebut saya turun ke padang untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran PJ dengan murid-murid Tingkatan 5. Blip test. Usai kerjaan di sana selama 80 minit, saya terus pulang untuk menukar pakaian. Mandi dan bersiap secara ringkas menjadi keutamaan. Selesai sarapan pagi saya ke bilik kaunselor tempat letaknya mejaku dengan dua lagi teman mengajar yang lain.
Sememangnya saya sedari semasa menyiapkan diri di rumah lagi telah perasan demam tetapi tetap juga hendak ke sekolah. Persembahan slide show saya siapkan cepat-cepat kerana akan digunakan pada jam 12 tengahari nanti. Detik itu kurasakan kepala ku mulai berdenyut-denyut dan menghasilkan rasa kurang selesa tuk duduk, teringin sahaja baring dan melelapkan mata. Tapi ku lawan sakit itu. Wah hebat, mengapa ya?? Sebab saya belum pasti saya ini benarkah sakit atau hanya gurauan perasaan. Dan ternyata, tepat jam 12 tengahari itu, semasa berada di kelas Tingkatan 2, ternyata saya tidak boleh berdiri lagi. Yang menariknya, murid-murid ku sangat memahami, mereka mendengar setiap ajaran ku dan melaksanakan tugasan yang kuedarkan. Syukur.
Sebelum kelas tamat lebih kurang 10 minit, saya telah keluar dari kelas, sesampainya di rumah kami, saya terus menukar pakaian dan baring sepanjang hari. Entah bilakah masanya saya terlelap, dan apabila terjaga teman baikku Marie mengajak ku ke klinik Kaingaran berhampiran untuk mendapatkan rawatan. Bimbang jika terlambat sesuatu yang lebih buruk lagi akan terjadi. Petang itu saya yang sakit dihantar oleh Denis, Marie dan Jupinis ke klinik berhampiran dengan kereta asrama berwarna kuning. Pembantu perubatan yang kukenali sebagai Juhin memberikan saya ubat penahan sakit sahaja dan diminta datang semula esok untuk ujian mengandung memandangkan saya enggan disuntik dan diberikan antibiotik.
Tiga hari berturut-turut demam saya ini beraja di diri. Hanya apabila berada di Ranau pada Jumaat petang saya kelihatan lebih sihat sedikit berbanding dua hari sebelumnya. Dan hanya pada hari ini, saya merasakan diri saya kembali Astizah semula. Antibiotik yang dibekalkan telah habis ku telan selama dua hari sahaja. Hari ini merupakan hari ketujuh selepas peristiwa itu berlaku. Sisa demam masih melekat dalam diriku iaitu selesema

No comments:

Post a Comment