Thursday, March 5, 2009

Takaful Kak Gaya':Antara Terpaksa dan Rela, Di mana kah Saya?

Ini bukan pertama kali ia terjadi dalam hidupku tersepit antara mahu atau tidak. Ditelan mati mak dibuang mati bapa. Begitulah ibaratnya saya dalam hal ini.
Tidak lama dahulu saya telah bertemu dengan Kak Gaya atas urusan jual beli insurans. Akhirnya persetujuan dicapai antara kami berdua iaitu saya bersetuju untuk membeli Takaful Ikhlasnya bernilai RM100k. Tibalah masa yang dipersetujui iaitu dengan menyediakan wang sejumlah RM1150 untuk bayaran muka 6 bulan. Sebenarnya, di saat akhir saya tidak berapa berminat dengan pelan ini kerana saya sedar kewangan saya yang sangat tidak stabil di masa ini. Saya pernah sms Kak Gaya untuk postpon dahulu tetapi dia agak mendesak dan berjaya meraih simpati. Tak mengapalah. Janji tetap janji agaknya, akhirnya saya tutup mata sahaja dan bersetuju. Bagaimanapun selepas tempoh 6 bulan pertama ini saya tidak pasti apa yang akan berlaku. Saya sedar saya membuang masa dan duit untuk hal yang saya sedar tidak ingini sepenuhnya. Bukankah baik jika saya gunakan duit tersebut untuk simpanan dalam ASB, wang keluarga, beli sebuah almari atau belanja dapur beberapa bulan. Mungkin inilah yang dikatakan memuaskan hati orang lain demi sebuah janji. Baiklah, saya akur ini untuk pertama dan terakhir. Selebihnya saya serahkan pada masa depan. Tetapi tekad saya ialah kumpul duit, kumpul duit dan terus kumpul untuk masa depan yang lebih baik selepas tempoh yang sukar ini. Saya berjanji ini adalah yang terakhir keadaan ini berlaku pada diriku. Selepas ini saya wajib tegas. Apa bakal terjadi, jadilah sebab saya tidak kisah. Biarlah hal ini berlalu dan sebagai pengajaran terakhir.

No comments:

Post a Comment